Potentiele huizenkopers als volkstaxateurs




volkstaxateurs AMSTERDAM - Stel, er wordt s avonds laat onverwacht aangebeld. Op de stoep staat een onbekende, glunderende man die meteen met de deur in huis valt. Ik vind dit pand prchtig! Wat moet het kosten? Wat dacht u van een miljoen?

U dacht niks, want er hangt helemaal geen bord Te Koop aan de gevel. U was ook helemaal niet van plan te verkassen.Toch is het ongevraagde bod de gedachte achter een aantal websites die de laatste tijd in onder meer Finland en de Verenigde Staten zijn opgedoken. Ze willen huizenzoekers in staat stellen te peilen wat het huis van hun dromen moet kosten ook al weet de eigenaar nog niet dat een ander er een oogje op heeft.De primeur kwam voor rekening van Igglo.fi, een jong internetbedrijf in Helsinki. De initiatiefnemers hebben elk gebouw in de Finse hoofdstad op de foto gezet en met satellietfotos en plattegronden op de website geplaatst. Potentile kopers kunnen per straat, wijk of woning laten weten wat een huis ze waard is. Huiseigenaren kunnen nagaan hoe gewild hun bezit is en als de prijs ze bevalt, ingaan op een bod. Igglo krijgt een commissie voor elke geslaagde transactie, van minder dan 2 procent van de koopsom.Van die transacties zijn er sinds deze zomer, toen Igglo zijn deuren opende, ongeveer driehonderd geweest. De Finnen zijn ook het vastgoed van andere grote steden in kaart aan het brengen.Het Finse voorbeeld heeft hier en daar al navolgers gekregen. Bij Yacht Seekers International benaderen bemiddelaars de eigenaren van luxejachten met de vraag of ze in verkopen genteresseerd zijn. In de Verenigde Staten is Reply.com een Igglo-achtige dienst begonnen. Op die website konden huiseigenaren al nagaan wat hun woning mogelijk op de markt zal opleveren, maar ook hun auto aan een volkstaxatie onderwerpen. Zillow is een concurrende website die kopers laat bepalen wat woningen in een wijk of streek gemiddeld waard zijn.De grootste webstek voor huizenzoekers in Nederland, Funda, heeft geen plannen la Igglo, laat directeur Marque Joosten weten. Al hebben ze wel zijn belangstelling. Er zitten echter wel haken en ogen aan. Zillow is een succes wat bezoekersaantallen betreft, maar de waarde van huizen op de website wijkt aanzienlijk af van de werkelijke waarde. Ook in Nederland zijn websites die op basis van de postcode een schatting geven van de waarde van een huis. Joosten: De resultaten daarvan zijn echter zo slecht dat niemand ze serieus neemt of gebruikt. Een koper moet volgens hem ook meer weten dan de marktwaarde, zoals de vraagprijs, de woz-waarde (een waardering die de gemeenten hanteren om de onroerendzaakbelasting te bepalen) en de herbouwwaarde van een huis.Makelaars krijgen zelden klanten over de vloer die een pand willen kopen dat niet te koop staat, meldt de Amsterdamse makelaar Willemspark O.G. We gaan er ook niet op in. Het is niet goed voor je naam als je zomaar ongevraagd ergens aanklopt.
Bron: Volkskrant 24 augustus 2006


Makelaars in het nieuws


Concurrentie funda groeit.

Friezen betalen fors minder voor huis.

Ruzie in bestuur huizensite funda.

Actie hetsmshuis tijdelijk stilgelegd.

Meer in ons archief